Van 9 t/m 13 juni werd het WK gehouden in Cascais, Portugal. Het parcours was op het autocircuit Estoril. Ondanks de corona-crisis was toch de hele wereldtop naar Portugal gekomen. Het parcours was behoorlijk uitdagend. Veel hoogte verschillen, scherpe bochten en een straffe wind. Niet echt een parcours waar je lekker in je ritme kunt komen.
Vrijdag 11 juni was de dag van de tijdrit. Mijn doel was hier om bij de top 4 te rijden. We waren al een paar keer op het parcours wezen trainen en ik vond het heel moeilijk om te bepalen op welk vermogen ik weg zou gaan. Dit was moeilijk door de vele klimmetjes, afdalingen en scherpe bochten. Na de start kreeg ik al snel in de gaten dat het heel lastig zou worden. Ik kon absoluut niet in mijn ritme komen en was tijdens de rit al bang dat dit een beroerde uitslag zou worden. Na de finish kreeg ik van de bondscoach te horen dat ik toch wel bij de snelste renners zat. Het bleek een 5e plek te zijn in 39:06.27 over 25 km. 2,5 seconden van de 4e plek die ik als doelstelling had.
Zondag 13 juni was de wegwedstrijd over 67 km. De beste 30 rijders van de wereld stonden aan de start. Ik had niet het gevoel dat ik echt hersteld was van de tijdrit. Ik mocht van de 2e startrij starten en kon de eerste ronde redelijk mee. In de 2e ronde werd op een keerpunt een rijder voor mij omver gereden en ik stond hier achter even stil. Dit koste mij de aansluiting met de kopgroep en ik moest alleen verder. Dit resulteerde uiteindelijk in een 17e plek, als 2e Nederlander.
Al met al een mooi toernooi, maar voor mij niet met het gewenste resultaat. Als ik op de tijdrit 15 seconden sneller was geweest, had ik op het podium gestaan en was ik in aanmerking gekomen voor een ticket naar de Paralympics van Tokyo. En als ik 2,5 seconden sneller was geweest had ik een A-status gehad, en dan was ik officieel topsporter voor het NOC-NSF geweest. Helaas was het allemaal nèt niet. Wel heb ik veel geleerd en verkeer nu in een vorm die ik nog niet eerder had. Dat betekend dat er nog steeds vooruitgang in zit en ik nog niet op mijn top zit. Dit jaar ga ik nog een aantal nationale en internationale wedstrijden rijden. Volgend voorjaar ga ik vol voor de status en zorg ik dat ik er over 3 jaar in Parijs bij ben!